AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA sposobem na zdrowie, piękną sylwetkę i radość życia

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia. Dobroczynny wpływ systematycznych ćwiczeń fizycznych na zdrowie, samopoczucie i wygląd człowieka nie budzi już dzisiaj żadnych wątpliwości.

Wysiłek fizyczny sprawia, że:

  • zwiększa się zapotrzebowanie mięśni na tlen
  • zwiększa się wydzielanie produktów przemiany materii
  • następuje zwiększenie się liczby naczyń włosowatych, co sprzyja szybszemu dostarczaniu produktów odżywczych
  • zwiększa się średnica tętnic i naczyń krwionośnych, co zapobiega tworzeniu się skrzeplin, obniża stężenie cholesterolu, a więc powoduje spadek ryzyka chorób sercowo-naczyniowych takich jak zawał serca, miażdżyca i udar mózgu
  • poprawia się ukrwienie narządów aktywnych w czasie wykonywanych ćwiczeń, a w konsekwencji zwiększa się masa i mineralizacja kości, co skutecznie zapobiega osteoporozie
  • sukcesywnie zwiększa się wydolność wysiłkowa organizmu
  • zmniejsza się wydzielanie insuliny i jej stężenie we krwi, co obniża prawdopodobieństwo rozwoju cukrzycy i nadciśnienia
  • następuje utrata tkanki tłuszczowej przy jednoczesnej ochronie zasobów białkowych
  • zwiększa się ogólny przepływ krwi do tkanek, co w konsekwencji chroni organizm przed przegrzaniem
  • w organizmie wytwarzane są endorfiny tzw. hormony szczęścia, które stymulują pozytywną energię, poprawiają nastrój, wprowadzają w stan euforii
  • poprawia się samopoczucie i jakość snu
  • następuje łagodzenie stresów, lęków i zmniejszenie głębokości depresji
  • zmniejsza się ryzyko zachorowania na niektóre choroby nowotworowe
  • zwiększa się siła i wytrzymałość mięśni
  • zwiększa się giętkość ciała czyli zdolność mięśni i stawów do osiągnięcia pełnego zakresu ruchu, co utrzymuje ciało w dobrej formie i zapobiega uszkodzeniom
  • poprawia się odporność organizmu na choroby, mobilizowany jest układ immunologiczny

 

Aktywność fizyczna rozumiana jako stałe i systematyczne ćwiczenia oznacza stały i wysoki poziom energii, równowagę emocjonalną, jasność myślenia i odporność na choroby. Rezultatem jest spowolnienie procesów starzenia i zwiększenie szans na dłuższe życie, a poza tym kiedy człowiek jest zdrowy, silny i dobrze wygląda, może prawdziwie cieszyć się życiem.

 


 

 

 

/na podstawie: „Podstawy teorii treningu sportowego” Henryk Sozański, „Podnoszenie ciężarów i kulturystyka” Marek Kruszewski, „Atlas uniwersalnych ćwiczeń siłowych” Tadeusz Stefaniak/